Vlk z obrazovky: Wolfenstein je zpět a je brutálnější než kdy jindy!
Počátky série Wolfenstein
Kořeny série Wolfenstein sahají až do roku 1981, kdy světlo světa spatřila hra Castle Wolfenstein od Muse Software. Tato průkopnická akční adventura, odehrávající se během druhé světové války, nás zavedla do labyrintu nacistické pevnosti, kde jsme se v roli válečného zajatce snažili o útěk. Hra se stala hitem díky inovativnímu (na tehdejší dobu) stealth gameplayi a akčnímu pojetí. Castle Wolfenstein položil základy pro žánr stealth her a ukázal, že i vážná témata lze zpracovat zábavnou formou. Na tento úspěch navázalo pokračování Beyond Castle Wolfenstein v roce 1984, které posunulo hranice žánru ještě dále. Hráči se opět ocitli v roli agenta bojujícího proti nacistickému režimu, tentokrát s cílem infiltrovat Hitlerův bunkr a zmařit jeho plány. Ačkoliv první hry série Wolfenstein nebyly tak komplexní jako jejich moderní nástupci, staly se důležitým milníkem v historii počítačových her a položily pevné základy pro jeden z nejikoničtějších herních světů.
Odbočka k stealth žánru
Sága Wolfenstein má za sebou dlouhou cestu, ale jen málokoho by napadlo, že by se mohla někdy dotknout stealth žánru. Přeci jen, série je proslulá svou akcí a brutalitou, kde se nacisté kosí po desítkách. Přesto se najdou hry, které se odvážily experimentovat s tišším přístupem. Například Wolfenstein: Enemy Territory, multiplayerová legenda, nutila hráče v roli spojeneckých diverzantů k taktickému postupu a plíživé infiltraci. Tajné mise a sabotáže tvořily jádro hratelnosti a nepozorované eliminování nepřátel bylo často klíčem k vítězství. I v novějších dílech, jako je Wolfenstein II: The New Colossus, se občas objeví pasáže, kde je nutné se krýt ve stínech a nepřátele likvidovat potichu. Ačkoliv nejde o plnohodnotný stealth, tyto momenty dokazují, že i Wolfenstein si umí pohrát s napětím a strategií, které jsou pro tento žánr typické.
Návrat ke kořenům s Wolfenstein 3D
V roce 1992 svět počítačových her zachvátila vlna Wolfenstein 3D. Tato průkopnická střílečka z pohledu vlastních očí, vyvinutá společností id Software, nás poprvé zavedla do labyrintu nacistické základny, kde jsme se v roli amerického vojáka B.J. Blazkowicze museli probojovat na svobodu. Hra se stala okamžitým hitem a definovala žánr FPS na dlouhá léta dopředu. Její vliv je patrný dodnes. Wolfenstein 3D nebyl jen o bezduché akci, ale i o příběhu a atmosféře. Nacistická tématika, i když kontroverzní, dodávala hře na dramatičnosti a napětí. Hráči se museli probojovat skrze hordy nepřátel, sbírat klíče, otevírat tajné místnosti a nakonec se postavit tváří v tvář samotnému Adolfu Hitlerovi. Hra se dočkala řady pokračování a stala se legendou.
Víte, co je na Wolfensteinovi nejlepší? Že i když bojujete s nacisty a obřími roboty, pořád máte pocit, že bojujete za něco důležitého. Za svobodu. Za lidství.
Marek Dvořák
Revoluce v FPS žánru
Svět počítačových her se navždy změnil v roce 1992 příchodem hry Wolfenstein 3D. Tato revoluční střílečka z pohledu první osoby, známá také jako FPS, položila základy pro žánr, který dnes dominuje hernímu průmyslu. Wolfenstein 3D, vyvinutý společností id Software, nás poprvé vtáhl do role vojáka bojujícího s nacisty v bludišti chodeb. Hra se stala okamžitým hitem a inspirovala celou generaci vývojářů. Mezi klíčové prvky, které Wolfenstein 3D zpopularizoval, patří rychlá akce, trojrozměrná grafika a lineární příběh. Tyto prvky se staly synonymem pro FPS hry a ovlivnily nespočet titulů, jako jsou Doom, Quake, Half-Life a Counter-Strike. Wolfenstein 3D tak nejenže definoval žánr FPS, ale také pomohl utvářet budoucnost počítačových her jako celku.
Vlastnost | Wolfenstein 3D | Wolfenstein: The New Order |
---|---|---|
Rok vydání | 1992 | 2014 |
Vývojář | id Software | MachineGames |
Grafika | 2D спрайты | 3D grafika |
Moderní Wolfenstein a jeho úspěch
Sága Wolfenstein patří mezi legendy počítačových her, ale po rozpačitém dílu z roku 2009 se zdálo, že její sláva pohasla. Vše se změnilo v roce 2014 s příchodem Wolfenstein: The New Order. Tato hra od MachineGames restartovala sérii a přinesla svěží vítr do žánru FPS. Úspěch tkvěl v kombinaci brutální akce, poutavého příběhu a sympatických postav. Hráči se vžili do role B. J. Blazkowicze, který se postavil nacistickému režimu v alternativní realitě, kde Německo vyhrálo druhou světovou válku. Hra sklidila nadšené ohlasy kritiky i hráčů a stala se komerčním trhákem. Na úspěch navázaly další díly – Wolfenstein: The Old Blood (2015), Wolfenstein II: The New Colossus (2017) a Wolfenstein: Youngblood (2019). Moderní Wolfenstein si získal srdce hráčů po celém světě a dokázal, že i staré herní série se můžou dočkat velkolepého návratu.
Kontroverze a kritika
Série Wolfenstein se odjakživa potýkala s kontroverzí a kritikou, a to především kvůli častému zobrazování nacistické symboliky a ideologie. Hry byly obviňovány z propagace násilí a nenávisti, a to i přes fakt, že nacisty vždy zobrazují jako nepřátele.
V některých zemích, zejména v Německu, musely být hry cenzurovány, aby mohly být vůbec vydány. Nacistická symbolika byla odstraněna nebo nahrazena fiktivními symboly a postavy byly upraveny tak, aby se vyhnuly odkazům na skutečné historické osobnosti.
I přes kontroverze si série Wolfenstein získala velkou popularitu a je považována za jednu z nejvlivnějších stříleček z pohledu první osoby. Mnoho fanoušků oceňuje hry pro jejich akční hratelnost, poutavý příběh a odvážné zpracování citlivého tématu. Kritici uznávají, že hry se k tématu nacismu staví jasně negativně, ačkoliv někteří z nich zpochybňují vhodnost používání nacistické symboliky v zábavním průmyslu.
Budoucnost série Wolfenstein
Sága Wolfenstein je stálicí světa počítačových her, která nám už desetiletí servíruje adrenalinovou akci s nádechem alternativní historie. Po úspěchu titulů jako The New Order a The New Colossus se fanoušci právem ptají: co bude dál? I když Bethesda, mateřská společnost studia MachineGames, zatím oficiálně neoznámila pokračování, určitě existuje spousta směrů, kterými by se série mohla vydat. Příběh B. J. Blazkowicze by mohl pokračovat v boji proti nacistickému režimu v dalších koutech světa, nebo by se mohl zaměřit na nové postavy a časová období. Možností je nespočet a fanoušci už teď spekulují o tom, jakým směrem se vývojáři vydají. Jedno je ale jisté: Wolfenstein má v herním světě stále co říct a my se už nemůžeme dočkat, až se dočkáme dalšího dílu.
Publikováno: 02. 02. 2025
Kategorie: technologie