Edalnice: Vše, co potřebujete vědět

Edalnice

Co je to elektronické mýtné

Elektronické mýto je moderní způsob placení za jízdu po českých dálnicích, který šetří čas a nervy všem řidičům. Nemusíte se už trápit s klasickými mýtnými bránami a zdlouhavým čekáním. Celý systém, který u nás provozuje CzechToll, funguje jednoduše - stačí mít v autě malou krabičku, která automaticky komunikuje s mýtnými branami. Máte na výběr - buď si pořídíte předplacenou palubní jednotku, kterou pak průběžně dobíjíte, nebo si rovnou koupíte elektronickou dálniční známku. Kolik zaplatíte záleží na vašem autě - jeho typu, emisní třídě a samozřejmě na tom, kolik po dálnici najezdíte. Díky tomuto systému je provoz na dálnicích mnohem plynulejší, platíte jen za kilometry, které skutečně ujedete, a navíc se tvoří méně kolon, což je super i pro životní prostředí. Takhle to u nás funguje už od roku 2007, kdy jsme konečně mohli hodit ty papírové známky za hlavu.

Jak funguje elektronické mýtné

Satelitní systém elektronické dálniční známky, neboli eDálnice, přináší moderní způsob placení mýtného na českých silnicích. Každé vozidlo těžší než tři a půl tuny musí mít nainstalovanou speciální jednotku, která se automaticky spojuje s hlavním systémem. Tahle krabička sleduje, kolik kilometrů auto ujede po placených dálničních úsecích. Na výslednou cenu mýtného má vliv několik faktorů - hlavně kolik toho najedete, jak moc vaše auto škodí životnímu prostředí a kolik má náprav. Řidiči nákladních aut si můžou vybrat, jestli chtějí platit dopředu přes kredit, nebo radši dostávat faktury a platit zpětně. Ve srovnání se starými papírovými známkami je tohle mnohem lepší - provoz je plynulejší, méně se papíruje a navíc to pomáhá chránit přírodu.

Srovnání elektronických mýtných systémů v Evropě
Funkce Česká republika (EDALNICE) Německo (Toll Collect)
Typ vozidel Nákladní automobily nad 3,5 t Nákladní automobily nad 7,5 t (od 1.7.2024 nad 3,5 t)
Technologie Mikrovlnná komunikace Satelitní a mikrovlnná komunikace
Zpoplatněná síť Vybrané dálnice a silnice 1. třídy Všechny dálnice a vybrané silnice 1. třídy

Výhody elektronického mýtného

Digitální dálniční známka neboli edalnice představuje moderní způsob, jak jezdit po českých dálnicích bez zbytečných komplikací. Nemusíte už řešit otravné nalepování známek na přední sklo, stačí si jen pohodlně zaregistrovat své auto online a máte vystaráno. Tento systém je opravdu praktický - ušetří spoustu času jak běžným řidičům, tak i profesionálním přepravcům. Na dálnicích už díky tomu neuvidíte ty nekonečné fronty u prodejních míst, což znamená méně výfukových plynů a nižší spotřebu benzínu. A co je nejlepší? Platíte jen za ty kilometry, které skutečně po dálnici jedete. Je to prostě férový a chytrý systém, který dělá cestování po českých dálnicích mnohem příjemnější.

Nevýhody elektronického mýtného

Zavedení elektronického mýtného na českých dálnicích přineslo řadu potíží. Dopravci i běžní řidiči si stěžují hlavně na drahé palubní jednotky a jejich provoz, bez kterých se na dálnici neobejdou. Tohle zatěžuje především menší firmy a živnostníky, pro které jsou tyto výdaje citelné. Další kámen úrazu je papírování spojené s evidováním a účtováním mýta. Celý systém je docela složitý a chce to čas, než se v něm člověk zorientuje. To dělá problémy hlavně zahraničním řidičům, kteří se v českých pravidlech těžko vyznají. Kvůli elektronickému mýtnému navíc rostou ceny dopravy, což se pak odráží v cenách všeho možného. Ačkoliv se systém snaží vylepšovat a zjednodušovat, pořád sklízí kritiku ze všech stran.

Platba mýtného v České republice

V České republice funguje elektronické mýto na dálnicích a některých silnicích první třídy. Tohle mýtné musí platit všechna vozidla těžší než tři a půl tuny. Každý řidič kamionu nebo autobusu potřebuje mít ve voze speciální krabičku, která se spojuje s mýtnými branami na cestách. Za kolik se jede, záleží na tom, kolik kilometrů auto ujede, jak moc znečišťuje ovzduší a kolik má náprav. Tenhle systém běží u nás už od roku 2007. Hlavním důvodem jeho zavedení bylo získat peníze na stavbu a opravy silnic, a taky přimět dopravce, aby používali auta, která méně škodí životnímu prostředí. Celníci kontrolují, jestli všichni mýto platí, a když někdo pravidla poruší, může dostat tučnou pokutu.

Pokuty za nezaplacené mýtné

Každý, kdo jezdí kamionem nebo autobusem po českých dálnicích, by měl myslet na včasné zaplacení elektronické dálniční známky. Systém edalnice funguje buď na princip předem nabitého kreditu, nebo na pozdější fakturaci, přičemž nezaplacení může přinést pořádně mastnou pokutu. Sankce se odvíjí od toho, jak moc řidič pochybil - třeba když jede bez palubní jednotky, má ji rozbitou nebo mu na ní chybí peníze. O kontrolu na silnicích se stará Celní správa, která má hlídky jak na pevných stanovištích, tak v pohybu díky speciálně vybaveným autům. Když někdo ignoruje upozornění k úhradě mýtného, může to skončit i tak, že mu auto odstaví. Proto je fakt důležité nezapomínat, že mýtné je prostě součástí cestování po našich dálnicích, a kdo na to kašle, může na to pěkně doplatit.

Budoucnost elektronického mýtného

Systém elektronického mýta na našich dálnicích se za poslední roky hodně změnil a pořád se řeší, jak to bude dál. Místo současného mikrovlnného systému se chystá přechod na satelitní sledování. To by mělo být spravedlivější, protože bude počítat přesně najeté kilometry. Díky satelitům půjde zpoplatnit víc silnic, třeba i ty první třídy, což je super posun vpřed. Nový systém by měl být levnější na provoz a taky ohleduplnější k přírodě, což je v dnešní době důležité. Je jasné, že to nebude zadarmo - bude potřeba investovat do nových technologií a všeho kolem. Hlavně se musí dobře promyslet, jak přejít ze starého systému na nový, aby to řidiči na dálnicích vůbec nepoznali a všechno fungovalo jak má.

Publikováno: 24. 05. 2025

Kategorie: technologie